Gar-Bo Försäkring ökar tillgängligheten

”Kontaktformuläret som kommer upp efter stängningstid gör att kunden upplever att vi är mycket mer tillgängliga”

Viljan att prata med nya kunder

Gar-Bo erbjuder försäkringar inom processen för husbygge där många av besökarna som tar kontakt ofta har  liknande frågor. Johan Lindquist, säljare, förklarar hur de har lyckats med sin digitala närvaro.

– Tidigare fick vi mycket telefonsamtal som gällde frågor om hemsidan och vi märkte att frågorna ofta var av liknande karaktär. Vi ville också öka tillgängligheten mot våra kunder samt blir mer digitala.

Vårt syfte med att börja använda ImBox var främst att öka tillgängligheten genom att kunna chatta direkt med kund. Vi ville också komma i kontakt med nya kunder som hittade till vår hemsida och minska antalet telefonsamtal.

Arbete strategisk för maximal effekt

– Vi har haft en tydlig intern chattpolicy vad som gäller utåt för bolaget och individen. Det är viktigt att komma ihåg att ha en tydlig genomgång av vilka förväntningar som finns på chattvärdarna.

Viktigt är även att chattvärdarna har en bra kontakt med varandra och hjälper varandra så att korrekt svar kan förmedlas.

En bra idé är att ha avstämningsmöten, en gång i veckan eller en gång i månaden, med samtliga chattvärdar för att på så sätt lära av varandra, ventilera och sprida kunskapen inom gruppen.

Skapar flera värden

Johan summerar några av de värden och effekter ImBox Online har genererat till Gar-Bo. Mycket tack vare deras strategiska sätt att arbeta med chatten.

  • Chattverktyget gör att vi kan ge våra kunder snabba svar.
  • Då chatten är lättillgänglig får vi mycket positiv respons ifrån kunder.
  • Vi får mycket positiv respons från våra kunder i och med att chatten är så  lättillgänglig.
  • Kontaktformuläret som kommer upp efter stängningstid gör att kunden upplever att vi som bolag är mer tillgängliga.
  • Möjligheten att kunna skicka chattdialoger internt sparar tid för oss och ger ett proffsigare intryck på kunder.

Positiv respons från besökarna

– Vi får en väldigt positiv respons både ifrån nya kunder och avtalskunder. De tycker att tjänsten är smidig och att de med hjälp av chatten kan komma i kontakt med oss på ett enkelt sätt utan att de behöver ringa in.

Vi upplever att kunderna tycker om den personliga kontakten och att det är en fysisk person på andra sidan

 

0

Gar-Bo har en genomgående konvertering på över 11% i månaden. Chattarna är med både befintliga och nya kunder.

 

Vi är nöjda med ImBox och har en bra relation med vår kundvårdare. ImBox är lätta att ha och göra med och ger oss snabb och bra service.

Har vi problem så löser de oftast problemet snabbt och enkelt. Vi kan rekommendera alla som vill testa chatt som arbetsverktyg att använda ImBox

 

gar-bo_logga_imbox

Gar-Bo Försäkring

Bransch: Försäkringar
Målgrupp: B2C, B2B
Använder: ImBox Online

Varför digital närvaro med ImBox?

  • Smidigt
  • Ökar tillgängligheten
  • Mer personligt med chatt än mail