Svenska Postkodlotteriet når helt ny kundbas

”Vi såg den digitala utveckling med närvaron som ett steg i rätt riktning”

Ännu ett steg i rätt riktning

Svenska Postkodlotteriet har en stor mängd trafik till sin webbplats och vi ställde några frågor till Christoffer Fröberg, Head of CRM & Customer Experience på Novamedia, om vad ImBox Online gjort för dem.

– Möjligheten att få personlig kontakt med en ny del av våra kundbas är av stort värde för oss. Vi kan exempelvis se att det kommer in andra slags frågor från besökarna, mer åt de mjuka värdena, via chatten.

Samtidigt såg vi den digitala utveckling som ett steg i rätt riktning.

Bra funktioner som ger bra respons

– Valet av ImBox gjordes bland annat för att den köfunktion som tjänsten hade passade oss väldigt bra. Designen på programmet kändes också väldigt aktuellt i tid.

Gehöret vi får från våra besökare är mycket positivt. Många uttrycker stor uppskattning av att aldrig bli försatta i kö och stå i långa kötider, vi säger ”Hej!” innan kunden hinner fundera över var svaret på frågan kan finnas.

Christoffer avslutar med att ge 4 tips för att lyckas med chatt!

1. Syfte

Fundera över vad man vill att servicechatten ska ge kunden för upplevelse samt vilket jobb chatten ska göra.

2. Volym

Se på hur många besökare hemsidan har i dagsläget, procentuellt hur många vill vi ska ta kontakt på servicechatten.

3. Vilka

Vill vi vara proaktiva eller passiva, vilken kund vill vi komma i kontakt med?

4. Vad

Tydliga förväntningar hos kunden, när finns hjälpen där och vad kan kunden förvänta sig få hjälp med?

svenskapostkodlotteriet_imbox

Novamedia Sverige AB –
Svenska Postkodlotteriet

Bransch: Spel och lotterier
Målgrupp: B2C
Använder: ImBox Online

Resultat med ImBox

  • Möjligheten att ge snabb och effektiv service
  • Närvaro där kunden  är
  • Varierande arbetsuppgifter för medarbetare