Uppföljning maximerar effekten hos Training Partner

”Jag är övertygad om att vi har fångat upp många förfrågningar och affärer ifrån personer som aldrig skulle ringt eller mailat”

Fort ska det gå

Jesper Åslund på Training Partner jobbar med digitaliseringsfrågor, kommunikation och effektivisering av närvaron online. Här berättar han hur Training Partner, Nordens ledande företag inom utbildning och event för fordonsbranschen, arbetat för att maximera deras digitala närvaro.

– Innan vi började med chatt hade vi som mål att minska tröskeln för våra kunder att ta kontakt med oss. Och framförallt skulle vi svara snabbt och visa på en snabb kommunikationskanal.

Fånga upp anonyma besökare

– Vi ville i synnerhet fånga upp de besökare som ansåg sig ha en lite för “liten fråga” för ett mail eller telefonsamtal, men där det sedan kunde växa till en dialog, köp eller samarbete. I och med implementation av chatt så förväntade vi oss även färre inkommande samtal och ärenden till “info-mailen”.

– Vi är medvetna om att vår egen insats speglar resultatet vi får. Därför var det tidigt uttalat att vi skulle sätta upp ett bra arbetssätt som passade både verksamheten och chatten för att ge oss de bästa förutsättningarna.

 

1. Sätt upp en policy

Vi satte tidigt upp en kommunikationspolicy för vårt användande av chatten. Det tror jag är en bidragande orsak till att vi lyckats så väl. Det berörde allt ifrån hur snabb responstiden skulle vara, till hur vi skulle bemöta olika frågor.

2. Analysera

Vi missar inte att analysera! Vi jobbar aktivt med ImBox administrationsverktyg. Vi mäter kontinuerligt hur det går för oss med chatten. Hur snabb svarstid vi har, vilka frågor och från vilka sidor frågorna inkommer.

3. Krydda till det!

Vi har även interna tävlingar med olika kategorier för chatten, exempelvis: Flest chattar, mest tid online och snabbast svar – det blir en motiverande krydda! Desto mer vi engagerar oss, desto mer får vi ut av chatten, såklart.

Lättillgängliga och lyhörda

Skulle jag sammanfatta min upplevelse med ImBox skulle jag säga; Partnerskap. Kontakten med dem är felfri. De är lättillgängliga och jag drar mig inte för att ställa varken en liten eller stor fråga. Inom IT- branschen brukar en fråga resultera i en faktura, något som jag aldrig upplevt med ImBox.

Alltid kunden i fokus

Det är tydligt för mig som kund att de är vakna, nyfikna och väldigt öppna för att utveckla tjänsterna efter kundens behov. Det finns en anledning till varför ImBox växt så mycket som de gjort – det är för att de verkligen bryr sig om sina kunder och för att de alltid vill leverera ett värde åt kunden!

Värdet blir tydligt

– Vi har fått en levande hemsida där vi kan ge personlig service. Det är så viktigt för besökarna att kunna ställa enklare frågor och få svar direkt.

I och med att tröskeln är så låg att ta kontakt med oss, är jag övertygad om att vi har fångat upp många förfrågningar och affärer i från personer som aldrig skulle ringt eller skickat ett mail.

Vi har helt enkelt, kort och gott uppnått vårt syfte och en hel del till!

Positiva överraskningar

– Att vi gjort affärer där starten varit en proaktiv chatt, hade jag kanske inte förutspått, men det är fantastiskt kul att få uppleva!

Chatt är den moderna tidens telefonväxel, och det känns helt främmande att alla inte investerar i det. Oftast har man fler besökare online än man har fysiskt på sitt kontor/butik, vilket gör att den digitala närvaron är så otroligt viktig idag.

Training Partner

Bransch: Utbildning, kompetensutveckling och event inom fordonsbranschen
Målgrupp: B2B
Använder: ImBox Online, ImBox Answers

Varför digital närvaro med ImBox?

  • Bättre koll på vad våra kunder verkligen gör på vår hemsida
  • En mycket närmare kontakt med våra kunder online
  • Du ökar dina konverteringar!