Tjänsteavtal

ÅRSAVTAL

Mellan ImBox Sweden AB (”ImBox”), 556918-0754, och [ ] (”Kunden”), [ ], har denna dag träffats följande avtal avseende

Nyttjanderätt till ImBox Molnbaserade tjänst

 

  1. BAKGRUND
    1.1. ImBox är innehavare av molnbaserade tjänster som möjliggör för Kunden att kommunicera med nuvarande och potentiella kunder.

    1.2. Kunden är verksam inom [ ] och önskar få tillgång till ImBox tjänst enligt punkten.

    1.3. Parterna har kommit överens om att ImBox ska upplåta nyttjanderätt till ImBox tjänst i enlighet med villkoren i detta avtal.

  2. UPPLÅTELSE
    2.1. ImBox upplåter nyttjanderätt till [ ] (”Tjänsten”) till Kunden i enlighet med villkoren i detta avtal. Nyttjanderätten är icke exklusiv och icke överlåtbar.

    2.2. Kunden får tillgång till Tjänsten från och med överenskommet datum enligt punkten 4.1.

  3. SUPPORT
    3.1. ImBox lämnar support enligt SLA, Bilaga 1.
  4. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
    4.1. Detta avtal träder ikraft vid undertecknande av båda parter och gäller i 24 månader från och med [ ] (”Avtalsperioden”). Om inte detta avtal sägs upp skriftligen av endera part senast 90 dagar före utgången av den första Avtalsperioden förlängs avtalstiden med en Avtalsperiod åt gången med en uppsägningstid om 90 dagar för varje sådan förlängd Avtalsperiod.
  5. PRIS- OCH VILLKORSFÖRÄNDRINGAR
    5.1. ImBox kan med 120 dagars varsel, med verkan från början av den därpå följande Avtalsperioden, företa ändring av priser och villkor i övrigt. Kundens uteblivna uppsägning av avtalet enligt punkten 4.1 innebär att Kunden accepterar ImBox ändring av priser och villkor.

    5.2. Vidare indexeras ordinarie priset vid ingången av varje ny avtalsperiod enligt SCB AKI näringsgren J preliminär. Förändringen i index räknas från föregående periods startmånad till nuvarande period.

  6. ERSÄTTNING
    6.1. Engångskostnad för uppsättning, implementering och utbildning av Tjänsten utgår med [ ] SEK.

    6.2. Ersättning för Tjänsten utgår med [ ] SEK per år.

    6.3. Ersättning för support, förändringar/justeringar och konsultation av Tjänsten utgår med [ ] SEK per år.

    6.4. Ersättning för uppdateringar av Tjänsten under avtalstiden utgår med [ ] SEK per år.

    6.5. På samtliga priser utgår mervärdesskatt med 25 procent.

    6.6. Om Kunden är i dröjsmål med betalningen har ImBox rätt till dröjsmålsränta på det förfallna beloppet från förfallodagen med den räntesats som gäller i enlighet med räntelagen (1975:635).

  7. FAKTURERING OCH BETALNINGSVILLKOR
    7.1. Betalning sker mot utställd faktura inom 30 dagar räknat från faktureringsdatum. Fakturering av totalkostnaden sker i samband med att Kunden får tillgång till Tjänsten enligt punkten 2.2 och/eller vid förnyelse av avtalstiden enligt punkten 4.1.
  8. IMMATERIALLA RÄTTIGHETER
    8.1. Samtliga immateriella rättigheter till Tjänsten innehas av ImBox. Genom detta avtal övergår inga immateriella rättigheter till Kunden.

    8.2. All information (data) som Kunden och dess användare tillför och/eller skapar vid användning av Tjänsten tillhör Kunden.

  9. PERSONUPPGIFTER
    9.1. Kunden är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas vid Tjänstens nyttjande. ImBox är personuppgiftsbiträde i förhållande till Kunden så vitt avser personuppgiftsbehandlingen inom ramen för detta avtal. Separat personuppgiftsbiträdesavtal är ingånget mellan parterna, se Bilaga 2.
  10. SEKRETESS
    10.1. Parterna förbinder sig att under avtalstiden och därefter inte till utomstående lämna information avseende detta avtals innehåll och annan information som parterna fått ta del av med anledning av detta avtal. Detta gäller oavsett om informationen lämnats skriftligen eller muntligen och oberoende av format. Parterna förbinder sig att använda sådan information enbart i syfte att fullgöra sina åtaganden under detta avtal och inte för något annat ändamål.

    10.2. Ovanstående gäller inte för sådan information soma) vid tidpunkten för utlämnandet är eller senare blir tillgänglig för allmänheten på annat sätt än genom överträdelse mot detta avtal; ellerb) redan var tillgänglig för mottagande part eller som denne på egen hand har utvecklat innan ingåendet av detta avtal och som inte, direkt eller indirekt, har erhållits genom överträdelse mot detta avtal.

    10.3. Denna sekretessförbindelse förhindrar inte part från att lämna sådan information som part har skyldighet att lämna ut enligt lag, dom eller myndighets beslut. Om part skulle ha eller åläggas skyldighet att lämna sådan information, åtar sig parterna att omedelbart underrätta den andra parten för att ge denne möjlighet att vidta skyddsåtgärder. Parterna ska göra sitt bästa för att tillse att information som lämnas i enlighet med denna punkt, så långt möjligt, behandlas konfidentiellt av mottagaren av informationen.

  11. FELANSVAR
    11.1. ImBox företar löpande tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att garantera högsta möjliga leveranssäkerhet. ImBox ska inte hållas ansvarigt för hur andra tjänster och programvaror som Kunden använder påverkar Tjänsten.

    11.2. För det fall Tjänsten, på grund av fel som ensidigt orsakats av ImBox, inte kan användas på ett tillfredsställande sätt under minst fem sammanhängande helgfria vardagar, har Kunden rätt att få Avtalsperioden förlängd i motsvarande mån utan extra kostnad.

    11.3. Kunden ska reklamera fel till ImBox utan oskäligt uppehåll, dock senast inom tio dagar från att felet visade sig eller från det att Kunden borde ha upptäckt felet. Reklamationen ska innehålla en utförlig beskrivning av felet. Kunden förlorar rätten att göra felet gällande om Kunden reklamerar för sent.

  12. OTILLBÖRLIG ANVÄNDNING OCH NEKAD TILLGÅNG AV TJÄNST
    12.1. Tjänsten får inte användas på ett sådant sätt som kan uppfattas som kränkande, diskriminerande eller skadligt, enligt ImBox uppfattning, för ImBox varumärke. Tjänsten får inte användas på ett sätt som strider mot tillämplig lagstiftning, rättspraxis eller branschöverenskommelser, samt inte heller användas i annat syfte än avsett syfte.

    12.2. ImBox äger rätt att med omedelbar verkan neka Kunden tillgång av Tjänsten för det fall Tjänsten missbrukas i enlighet med detta avtal. Vid nekad tillgång till Tjänsten sker ingen återbetalning för den tid Kunden inte har tillgång,

    12.3. ImBox har vidare rätt att utan föregående meddelande neka Kundens tillgång till Tjänsten vid utebliven betalning av förfallen faktura.

  13. HÄVNING
    13.1. Vardera part har rätt att skriftligen säga upp detta avtal med omedelbar verkan om:

    a) part väsentligt misskött uppdraget eller i väsentligt hänseende brutit mot detta avtal och inte, senast inom 30 dagar, efter skriftlig anmodan vidtagit rättelse,

    b) part ställer in betalningar, påbörjar förhandling om uppgörelse med borgenärer, blir föremål för ansökan om konkurs, ger in ansökan om företagsrekonstruktion eller ackord eller dylikt, träder i likvidation eller en förvaltare utses beträffande all eller delar av partens tillgångar.

  14. FORCE MAJEURE
    14.1. Om ImBox förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet som ImBox ej kunnat råda över såsom blixtnedslag, elavbrott, avbrott på internetförbindelse, arbetskonflikt, eldsvåda, ändrade myndighetsbestämmelser, myndighetsingripande samt fel och försening från underleverantör på grund av omständighet som nu angivits, skall detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. ImBox äger rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid om avtalets fullgörande till väsentliga delar förhindras för en längre tid än en månad på grund av ovan angiven omständighet.
  15. UPPHÖRANDE AV AVTALSTID
    15.1. Vid detta avtals upphörande ska allt material från ImBox återlämnas till ImBox. Kunden ska härvid särskilt intyga att återlämnat material är fullständigt och att kopior inte kvarhållits.
  16. ANSVARSBEGRÄNSNING
    16.1 ImBox är inte ansvarigt för förlust av Kundens lagrade information eller programvara för vilken Kunden själv ansvarar. ImBox uppmanar därför Kunden att alltid ta erforderlig backup på all information och programvara.

    16.2. ImBox har inget ansvar för Kundens produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan direkt eller indirekt förlust med anledning av felaktigheter eller brister i Tjänsten eller vid Tjänstens användning. ImBox totala skadeståndsansvar är begränsat till det belopp som Kunden betalat ImBox för den Avtalsperiod då skadan uppkom.

  17. ÖVRIGT
    17.1. Ändringar och tillägg till detta avtal ska för att vara bindande upprättas skriftligen och vara behörigen undertecknade av parterna.

    17.2 Detta avtal ersätter alla eventuella tidigare skriftliga eller muntliga garantier, åtaganden, utfästelser och/eller överenskommelser mellan parterna.

    17.3. Tvist med anledning av detta avtal ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Skiljeförfarandets säte ska vara Göteborg.

    17.4. Svensk lag ska tillämpas på detta avtal och språket för förfarandet ska vara svenska.Detta avtal med tillhörande bilagor har upprättats i två likalydande exemplar, varav parterna har tagit var sitt.