ImBox Kundcase | LeasePlan
LeasePlan hade redan en stark kundservice med flera av ImBox lösningar, men när de förstod vad AI kan ha för effekt ville de genast prova.
– Vi var väldigt nöjda med hur bra ImBox chatt fungerade för oss, men med stora mängder förfrågningar i chatten var vi öppna för en ännu mer effektiv lösning, säger Christoffer Andersson, Quality & Digital Tools Specialist på LeasePlan.
”När en kund chattar in till oss är det chatboten Ivan som i 75-80% av fallen besvarar deras frågor helt självständigt”
När ImBox presenterade sin nya AI chatbot var det ett självklart nästa steg för Leaseplan – och chatboten ”Ivan” blev snabbt en oumbärlig resurs på kundservice-avdelningen!
– Ivan är vår ”1st line” i chatten nu. När en kund chattar in till oss så är det chatboten Ivan som i 75-80% av fallen besvarar deras frågor helt självständigt, säger Christoffer och fortsätter:
– Men om en kund vill prata med en människa eller om Ivan inte kan svara fullt ut på frågan så kopplas chatten direkt över till en av våra agenter – lätt och smidigt!
För LeasePlan var det viktigt att ha en lösning som enkelt kunde integreras i deras befintliga processer. Utöver att ImBox chatbot bemöter kunderna och ger dem snabba svar i chatten, vill Christoffer belysa fler värdefulla funktioner:
– Jag uppskattar att det är så lätt att lägga till information och specificera precis vilken information chatboten ska ha tillgång till för att generera korrekta och träffsäkra svar, berättar han.
”Vi har inte fått in någon negativ respons alls, så han verkar göra ett utomordentligt jobb!”
Denna flexibilitet har gjort att chatboten kan hantera allt från enkla frågor om tjänster till mer komplexa problem – helt på egen hand.
– Genom att använda AI för att analysera och tolka kundens frågeställning har vi också sett hur chatboten kan ge svar på ett naturligt sätt, vilket såklart förbättrar kundupplevelsen avsevärt, menar Christoffer.
Bransch: Fordonsbranschen
Målgrupp: B2B
Webbplats:
leaseplan.com/sv-en
Använder: AI chatbot, Chatt , Formulär, FAQ, Bank-ID, Customer Survey
Sedan ImBox chatbot kommit in i bilden har LeasePlans kundservice höjt nivån på sin kundkommunikation – och responsen från kunderna har varit enbart positiv. Christoffer bekräftar:
– Med tanke på att Ivan jobbar dygnet runt så kan kunderna närsomhelst få svar på sina frågor. Vi har inte fått in någon negativ respons alls, så han verkar göra ett utomordentligt jobb!
Detta har också lett till förbättrade responstider och en avlastning för kundserviceteamet. Med Ivan som hanterar en stor del av förfrågningarna, kan medarbetarna fokusera på mer avancerade uppgifter och ge bättre service genom de andra kanalerna.
” Jag rekommenderar ImBox chatbot till 100%!
Med en ökad effektivitet och kostnadsbesparingar är det inte så konstigt att LeasePlan rekommenderar andra företag i branschen att göra samma sak:
– Jag rekommenderar ImBox chatbot till 100%! ImBox är ett fantastiskt företag att jobba med, chatboten är i toppklass och prisbilden är mycket konkurrenskraftig, säger Christoffer.
Christoffer avslutar med ett tips till de verksamheter som funderar på att implementera en AI-driven chatbot:
– Testa! Som med alla chatbotar får man avsätta en del arbete för att få den i toppskick. Men efter ett tag är den i princip självgående, och nu kollar jag bara ett par chattar om dagen för att se till att den sköter sig – och det gör den!