Vårt löfte

Customer relations made easy

Vi vill att det ska vara lika enkelt att bygga kundrelationer online som det är i verkligheten. Vi brinner helt enkelt för att ge riktiga människor, riktigt bra service. I alla kanaler! Sättet vi gör det på? Teamwork makes dreamwork där vi värnar om varandras olikheter och unika kompetenser, med en gemenskap utöver det vanliga!

Vilka är vi?

Kundupplevelser i världsklass på ett enklare sätt

ImBox är ett företag där det sker magiska saker. Vi är pionjärer med siktet inställt på att göra kundrelationer enklare och mer värdeskapande för företag. Möjligheterna är oändliga och vår resa har bara börjat, trots att den pågått sedan 2013. Med örat mot rälsen och ett tätt samarbete med våra kunder utvecklar vi tjänster som gör det möjligt att leverera kundupplevelser i världsklass.

ImBox i tre ord

Nyfikna, modiga och helhjärtade

Om vi skulle beskriva oss själva i några få ord? Lätt som en plätt! 🙂 Vi är nyfikna, modiga och helhjärtade i allt vi gör. Vi är helt enkelt ett gäng som får saker att hända och vi vet att teamwork makes dreamwork – ja det är så vi rullar. Vi slår våra kloka huvuden ihop och samarbetar tätt mellan de olika avdelningarna, allt för att skapa världens bästa tjänster som ger riktiga människor, riktigt bra service. I alla kanaler!

Man jobbar bättre när man har roligt

Vi jobbar jättebra

Stämningen på kontoret är härligt avslappnad, vi går runt i strumplästen och variationen av arbetsuppgifter är bred. Dessutom är vi bra på att fira. Vi hyllar allt ifrån att en ny härlig individ har börjat arbeta hos oss, till kanelbullens dag eller att våra grymma utvecklare har skeppat den där efterlängtade funktionen. Vi vet nämligen att man jobbar bättre när man har roligt. Och vi jobbar jättebra.

 

 

En gemenskap utöver det vanliga 

ImBox-familjen 💜

Vi kallar oss ofta för ImBox-familjen. Men vad menar vi med det, egentligen? Vi tänker på oss själva som en familj. En familj som likt en Gott & Blandat-påse, som består av ett gäng unika personligheter där alla är lika viktiga. Singel, gravid, HBTQ, kort, lång, kattälskare eller Pokémon-fantast – alla är välkomna och alla behövs för att skapa en dynamisk kultur.

Här går vi inte främst på antalet HP-poäng eller akademiska titlar. Här lyssnar vi på den historia våra kollegor har och vill lära känna alla som de är – rätt person är så otroligt mycket viktigare än utbildning. Hos ImBox-familjen kommer alltid hälsan först. Vi tror att om vi mår bra och sätter vårt välmående först, så kommer vi också göra ett bättre jobb. Här behöver vi heller inte välja mellan karriär och familj – vi vet att det finns ett liv utanför jobbet och vi förstår att tandläkarbesök med barnen, veterinärtider och besök hos frisören också är en del av en fungerande vardag.

I ImBox-familjen är vi genuina, nyfikna och hjälpsamma. Vi vågar testa nytt för att skapa förändring och digital inkludering, men vi vågar även misslyckas. Här finns alltid en hand utsträckt för den som vill ha hjälp och vi lyssnar alltid på vad våra kollegor har att säga. Ja, vi vågar faktiskt påstå att vi har en gemenskap utöver det vanliga och vi hoppas att även du vill bli en del av ImBox-familjen. 💜

Vår historia 📍

ImBox grundare, Joakim och Marcus, arbetade tillsammans på en SEO-byrå som hjälpte företag att driva trafik till sin webbplats. En natt på Park Lane, i Göteborg, slog det ner som en blixt från klar himmel: “Vi ska utveckla en chatt – det kommer hjälpa företag att behålla den trafiken de med SEO driver in till hemsidan!”. Efter två veckors intensivt kodknackande hade Marcus utvecklat den första versionen av chatten. Visionen var nu verklighet. Och företaget skulle heta ImBox, med huvudkontor i Marcus lägenhet.

Den första tjänsten ImBox sålde var alltså ImBox Chatt och den första kunden var Borås Elnät. Vad de inte visste då, var hur många fler tjänster och kunder som skulle komma till. 

2014
Vår första anställda

1 april (det var inget aprilskämt!) 2014 anställdes den första medarbetaren som tillsammans med Joakim fokuserade på försäljning. Dessutom gick flyttlasset från Marcus lägenhet till det första kontoret på World Trade Center. Affärerna rullade på bra och redan samma år kunde ytterligare tre nya säljare anställas. Ju fler medarbetare, desto större yta behövdes – och kort därpå var det dags att packa flyttlådorna till det så kallade Subway-kontoret 🥪

2015
Vår andra tjänst föddes, ImBox FAQ!

ImBox FAQ, föddes 2015. Efterlängtad och med buller och bång, lanserades ImBox FAQ. Varför just FAQ utvecklades handlade om en önskan som ImBox haft från början; att skapa rätt förutsättningar för sina kunder att ge riktigt bra service till sina kunder. Produktutvecklingens stora mål var att skapa en kraftfull och pedagogisk FAQ som besökaren på hemsidan enkelt hittade i en widget – och som snabbt kunde ge svar på deras frågor. Oavsett tid på dygnet.

Resultatet och effekten av ImBox FAQ blev lägre bounce rate, nöjdare kunder och minskade återkommande frågor till kundservice.

2016
ImBox Ärendehantering lanserades 

ImBox Ärendehantering utvecklades – som en självklar pusselbit i kundservicepaletten som ImBox ville kunna erbjuda sina kunder. Marknaden behövde ett ärendehanteringssystem utöver det vanliga. Där du som arbetar med kundärenden, enkelt kunde se vilka mail och ärenden som du behöver prioritera. Som tillåter att flera personer hanterar samma ärende, utan att det blir rörigt. Och med snabbsvar som ökar effektiviteten. Och mycket mer!

En marknadsavdelning tillkom, vi blev fler på IT och en UX-utvecklare lyfte våra tjänster visuellt. Totalt var vi nu 9 personer på bolaget och vi fortsatte att växa tillsammans med våra kunder.

2017
Flytt, CSM och ImBox Help Center!

Vi fortsatte växa så det knakade 🚀, så pass mycket att vi behövde flytta igen. Som flyttfirmas bästa kund, packade vi ihop kontoret och flyttade till Kaserntorget. Där vi än idag huserar! (flyttfirman uppvaktar oss fortfarande)
Med det nya kontoret kom också ytterligare en avdelning till – CSM. Customer Success Managers; som vars huvudsakliga syfte är att stötta våra kunder under samarbetet. Och bidra med såväl teknisk support, som best practise i kundservice.

Nytt tillskott i produktportföljen också! – ImBox Help Center! Ett självklart komplement för kunders kunskapsbank och som helpdesk för interna frågor och svar. Som grädden på moset seo-indexeras all text i ImBox Help Center, och det är mumma för sökmotorerna.

2018
Di Gasell och Superföretag

Vilket år! Nya ImBox-klienten lanserades med ett riktigt fräscht facelift, vi dubblade antalet anställda från 10 till 20 och vi blev utnämnda till både Gasell- och Superföretag på Di Gasellgalan!

Ett otroligt häftigt kvitto på att vi tillsammans gör ett värdefullt arbete och utvecklar tjänster som är efterfrågade på marknaden.

2019
Årets Företagare Göteborg

Under 2019 bröt vi ny mark i bilbranschen och hos kommunala bostadsbolag. Vi fick återigen titeln som Gasellföretag av Di Gasell samt Superföretag, och dessutom knep vi en topp 3-placering på “Årets Företagare Göteborg”!

Det hölls både workshops och meet-ups på ImBox kontor, vår första Office Manager anställdes och vi åkte till vårt grannland Danmark för konferens.

2020
Pandemi, starka samarbeten och nya tillskott!

Ett historiskt år – av flera olika anledningar! I mars, 2020, slog pandemin till på riktigt i Sverige. Efter en konferensresa på Stenungsbaden sa vi alla på återseende till varandra, på obestämd tid. Året då hela världen tvingades arbeta på distans, blev ImBox viktigaste år. För det var nu våra tjänster på riktigt kunde visa vad de gick för!

Butiker och kontor stod tomma, för affärerna gjordes online istället. Det resulterade i ett ökat behov hos företagen att finnas tillgängliga där kunder nu fanns. ImBox växte med sju nya anställda och välkomnade rekordmånga nya samarbeten. För tredje året i rad blev ImBox dessutom Gasell- och Superföretag. 

2021
Ny lila kostym och ImBox Telefoni

Nytt år, nytt hår – eller vad är det man brukar säga? Ja, i samband med att vi gick in i år 2021 fick ImBox en ny varumärkes- och kommunikationsplattform med nya fräscha färger i paletten. Från orange och turkos till lila och grön – härligt lekfulla färger som på ett bättre sätt ramar in den helhetsleverantör som ImBox nu är!

Vi lanserade dessutom tjänsten ImBox Telefoni med dunder och brak, blev utnämnda till Superföretag för fjärde året i rad och fick vår alldeles egna HR-avdelning. Äntligen fick vi också sakta men säkert komma tillbaka till kontoret efter en pandemi som hade känts som en evighet.

2022
ImBox Customer Service Awards föddes!

Vi vill fortsätta göra den digitala världen lite mer varm och personlig. ImBox mål är fortfarande att öka verksamhetens tillgänglighet online, och att bidra till att sätta en global branschstandard för värdeskapande kundkommunikationstjänster. ImBox Customer Service Awards föds och 15 vinnare av utmärkelsen ”Customer Service of the year” prisas för sina enastående insatser inom kundservice. 

2023
Säg hej till AI-assistenten – och framtiden! 

Inflationen slår i höjden i Sverige och många företag kämpar. Det är en uppförsbacke för oss på ImBox också, men vi håller huvudet högt och fortsätter att utveckla våra produkter. ImBox Awards har etablerat sig och i år stod 12 stolta vinnare på prispallen. Efter år av efterforskningar och tester lanserar vi vår revolutionerande AI-assistent i vår ärendehantering och chatt och hälsar våra kunder hjärtligt välkomna till framtidens kundservice!

2024
Framtidens kundservice är här 🤖

Framtidens kundservice är här. Våra kunder testar och älskar AI-assistenten och ImBox-familjen jobbar vidare för att våra kunder ska kunna ta sin fantastiska servicenivå till nya höjder. Under 2024 vill vi ha fler fysiska möten med våra kunder, utveckla våra produkter vidare och vi ska se till att AI underlättar och effektiviserar kundservicearbetet. Och vem vet? Kanske vidgar vi våra vingar och flyger söder ut för att hjälpa framtida kunder i Europa?

1 2013
2 2014
3 2015
4 2016
5 2017
6 2018
7 2019
8 2020
9 2021
10 2022
11 2023
12 2024

Bli vår kollega

Är du intresserad av att bli vår kollega?
Spana in våra lediga tjänster eller skicka in en spontanansökan.

 Läs mer här  ▸