Vad är IP telefoni och varför ska företag ha det?

IP telefoni – så smart det kan bli! Enkelt förklarat så är IP telefoni samtal som du ringer över internet! Du behöver alltså inte köpa in någon dyr hårdvara, vara ansluten till ett telefonjack eller ha en telefon kopplat till ett telefonnät. Allt sker trådlöst via internet.

Få en demo

 

arrow down

Telefonen är fortfarande en av världens mest uppskattade kundservicekanaler 

Den simpla förklaringen till varför företag borde ha IP telefoni är för att det är väldigt viktigt att finnas tillgänglig sin kund, i flera olika kanaler.

5 snabba om IP Telefoni

  • IP-telefoni betyder att man ringer via internet
  • VoIP är ett annat ord för IP-telefoni men betyder samma sak
  • En IP-telefon skiljer sig inte från en vanlig telefon – du laddar bara ner ImBox-appen och tar emot samtal som vanligt
  • IP-telefoni är kostnadseffektivt jämfört med vanlig telefoni
  • IP-telefoni ger dig ökad rörlighet, så länge du har internet kan du ringa

IP-telefoni som passar företag

Många företag väljer idag att byta till IP-telefoni. Den vanligaste orsaken är naturligtvis att det är mer kostnadseffektivt än vanlig telefoni. Dessutom arbetar majoriteten av företag idag från datorer, och att då kunna samla alla kundkommunikationskanaler till ett verktyg i datorn är både smidigt och användarvänligt. Men samtidigt måste IP-telefonileverantören också ha stöd för att vidarekoppla samtalen till en vanlig smartphone när medarbetare är på språng.

ImBox molnbaserade telefoni – så smart det kan bli!

Det är riktigt smart att hantera alla dina kunddialoger ifrån ett och samma verktyg. Något som också är smart med vår molnbaserade telefoni, är att du inte behöver investera i någon ny hårdvara, utan att allt kan skötas från din dator i en enkel vy. Allt du behöver är ImBox Klienten på din dator och ImBox Online-appen på din mobiltelefon!

Helhetslösning för IP telefoni, chatt, mail & Facebook Messanger 


Ringer en kund till dig? Svara i Klienten!

Vill du ringa ut till en kund? Ring från Klienten!

Chattar en besökare med dig? Svara i Klienten.

Mailar en besökare till dig? Svara i Klienten.

Söker en besökare kontakt med dig via ditt formulär? Svara i Klienten.

Skriver en kund till dig på Facebook Messenger? Svara i Klienten.

  • Svara på alla inkommande kunddialoger ifrån ett och samma verktyg!
  • Få statistik som hjälper dig att planera din bemanning!
  • Ha svensk support på speed dial!

Varför vill jag ha IP Telefoni från just ImBox?

Tycker du att det verkar smidigt att hantera alla konversationer med dina kunder i samma verktyg och vill du slippa logga in i flera system för att göra det? Vill du dessutom slippa investera i dyra hårdvaror men fortfarande vill erbjuda din kund ytterligare ett sätt att kontakta dig? Är du intresserad av att äntligen kunna få statistik på dina samtal och kunddialoger? Ja, då – då är ImBox Telefoni något för dig.


Hur enkelt är det för mig att komma igång med IP Telefoni?

Precis lika enkelt som med alla ImBox tjänster! Två veckor från det att du bestämt dig för att testa på ImBox Telefoni är tjänsten färdig att användas.
Allt du behöver göra är att bestämma vilket eller vilka nummer som ska porteras – du kan också välja att få ett nytt nummer av oss. Sedan behöver du förse oss med följande:
 

  • Vilket/vilka nummer som ska kopplas på
  • Inspelning av en personlig hälsningsfras och knappval
  • Välja vilka knappval som ska finnas för olika köer, ex. “Tryck 1 för Support, Tryck 2 för Ekonomi.. “etc
  • Vilken “vänt-musik” du ska ha i telefonkön. Ex. “Vänta!” med Laleh eller “Ring, ring”
  • Skapa grupper och bestämma vilken kollega som ska tillhöra vilka “Grupper”. Ex. Anna ska kunna ta samtal i “Support”, “Reklamation” och “Retur”.

Erbjud kunder och kollegor en omnikanalupplevelse 

Om ditt syfte är att erbjuda dina kunder en omnikanalupplevelse, så är molnbaserad telefoni hos ImBox ett bra val. För inte nog med att du då faktiskt erbjuder ytterligare en kontaktväg in för dina kunder, du samlar också alla kanaler för kundkommunikation i ett och samma verktyg. En omnikanalupplevelse för din kund, och en omnikanalupplevelse för dig och dina kollegor.

Hantera all kundkommunikation ifrån ett och samma verktyg

Erbjud dina kunder fler sätt för att få service av dig!

kostnadsfri statistik på alla dina samtal!

Kan jag få statistik på alla telefonsamtal?

Ja, det kan du! ImBox erbjuder dig som kund möjlighet att hämta ut värdefull statistik – och av oss får du det kostnadsfritt. Precis som med alla våra tjänster.

Varför vill jag ha statistik på mina samtal?


Statistik på din samtalshistorik är något av en riktig guldgruva. Ge din personal rätt förutsättningar för att ge riktig bra service och överträffa dina kunders förväntningar!

  • Få information om när flest personer ringer in till dig och planera dina resurser så att det alltid är bemannat efter dina kunders beteende
  • Få information om när på dygnet flest samtal missas och om kunder ringer in efter stängning – bemanna din kundservice efter kundens beteende!
  • Sätt “Labels” på dina samtal och gör det enkelt att uppdatera din hemsida eller din FAQ med “vanliga ställda frågor” och andra ämnen från dina kundsamtal. Lär känna din kund och effektivisera din kundservice!

telefoni med gratis statistik

Hur gör jag för att börja ta emot samtal?

Du loggar in i ImBox Klienten och aktiverar “Tillgänglig för samtal” och öppnar upp de telefonköer du vill ta samtal ifrån, med en enkel knapptryckning. Ex. Grupp “Reklamation”, Grupp “Retur” och Grupp “Support”. Här kan du också välja om det är specifika samtal du vill ta emot genom att plocka ur dem från telefonkön.  

Warm-transfer-call, vad är det?

Medlyssning på samtal är både utbildande och hjälper din kund att få riktigt bra service. Nu kan du som medlyssnare delta i ett samtal utan att kunden hör att du är inkopplad i samtalet. Du kan alltså coacha din personal i samtalet, hjälpa dem ge bättre service, merförsälja och även utbilda dig själv!

 

Sammanfattningsvis är IP telefoni ett sätt för ditt företag att erbjuda din målgrupp och kund ytterligare en kontaktväg – utan att för den delen behöva göra stora investeringar. Att telefonin dessutom är kopplat till ett busenkelt verktyg, där alla kommunikationskanaler är samlade, är ju heller ingen en nackdel.