Hos SmartaSaker hittar kunderna såväl smarta prylar som förenklar vardagen som roliga presenter och svenska innovationer – smarta saker, helt enkelt. Men hos SmartaSaker finns inte bara smarta prylar. Här finns också en riktigt smart kundservice som vet allt om vad kundfokus, hjälpsamhet och personligt bemötande online innebär. Som pristagare av ImBox Customer Service Awards 2022 lyckas kundservice-hjältarna på SmartaSaker pricka in alla rätt!
Det finns kundserviceavdelningar och så finns det kundserviceavdelningar som har 4.9 av 5 i kundnöjdhet. SmartaSakers kundservice är av den senare varianten. Avdelningen består av tre agenter som hjälper kunderna genom chattar, ärenden, kontaktformulär samt samlade frågor och svar. Centralt för all kundkommunikation är att SmartaSaker verkligen ser sina kunder och gör allt för att de ska känna sig trygga och få den hjälp de behöver. Som en av de 15 mottagarna av utmärkelsen ImBox Customer Service Awards 2022 – Customer Service of the Year, visar SmartaSaker på ett utmärkande och innovativt sätt vad kundservice, kundfokus och kundupplevelse är – på riktigt.
Kvalitet framför kvantitet? Ja, i alla fall om SmartaSaker får bestämma! Här behöver kunderna nämligen inte oroa sig för att de på något vis ska “störa” kundserviceavdelningen, utan här får kunderna ta den tiden de behöver och ställa alla frågor som de kan tänkas ha i chatten. Kunderna behöver heller inte vänta länge innan ett första svar kommer – i genomsnitt tar det endast 6 sekunder från det att chatten inkommit till agenten till det att kunden fått ett första hej. Att det personliga bemötandet online ska vara lika bra som i fysisk butik, är något som det pratas mycket om nu för tiden. SmartaSaker lyckas väl med detta i sina drygt 5000 chattar per år. Med sin högkvalitativa service, sitt tydliga kundfokus och ett betyg på 4.9 i kundnöjdhet som talar sitt tydliga språk, visar SmartaSaker vägen när det kommer till kundservice i kanalen chatt. Kundbemötandet är verkligen on point!
Genom det dynamiska formuläret, som följer med besökarna på hela sajten oavsett tid på dygnet, kan kunderna skicka in sina frågor. Här dyker olika frågor, fält och knappar upp beroende på vad kundens fråga gäller – Beställning, Produktfråga, Retur, Reklamation eller Övrigt. Med de olika frågorna och fälten får kunderna rätt förväntningar från start samtidigt som kundservicemedarbetarna får all information som behövs i ett sjok, vilket ger en snabbare handläggning av ärendena och i sin tur nöjdare kunder. Med det dynamiska formuläret hjälper SmartaSaker sig själva och därmed även sina kunder eftersom pingpong-matchen uteblir – en win-win-situation där båda parter står som vinnare, helt enkelt!
Hos SmartaSaker hanteras mellan 11 000 och 13 000 ärenden – såväl inskickade webbformulär som mail – varje år, på både svenska, norska och engelska. 50% av ärendena är så kallade one touch-ärenden som kräver endast ett svar från agenten för att ses som lösta. Snabbt lösta ärenden som inte lämnar kunderna med några frågetecken, ger nöjdare kunder och en känsla av att SmartaSaker har koll på vad suverän service är. Vidare jobbar kundserviceavdelningen bra med funktioner som kategoriseringar och filtreringar, vilka är till stor hjälp för att förenkla och effektivisera ärendehanteringen. Smarta saker bevisar kort och gott även i sin mailhantering att de inte bara erbjuder smarta prylar – utan även riktigt smart kundservice!
Vad händer om SmartaSakers kundserviceavdelning gått hem för dagen och besökarna på hemsidan ändå vill hitta svar på frågor om returer, den fysiska butikens öppettider eller vilka fraktalternativ som erbjuds? Ingen fara – SmartaSaker erbjuder sina kunder en FAQ på svenska och en FAQ på norska! En FAQ samlar de vanligaste frågorna och svaren och finns tillgänglig dygnet runt på hela hemsidan. Genom att erbjuda sina kunder hjälp via en FAQ, som kompletteras av livechatten och det dynamiska formuläret där kunderna kan skicka in sina frågor, lämnas inget åt slumpen. SmartaSakers kunder kan verkligen känna sig trygga i att få den hjälp de behöver – oavsett kanal och tid på dygnet!
Besök SmartaSakers hemsida och låt dig inspireras av deras fantastiska kundservice!
”Vi har verkligen ett drömgäng på KS och jag är så otroligt stolt över vad de åstadkommer. Finare pris och bevis på att vi tar hand om våra kunder kan man nog inte få!”
– SmartaSaker