Kundservice – öka din tillväxt med bra service👇
3 sätt att tjäna pengar på din kundtjänst!

 

 

arrow down

Vill du driva en framgångsrik verksamhet är det viktigt att din kundservice prioriteras och att kundbemötandet är exemplariskt. 

Kort sagt: nöjda kunder leder till mer pengar, starkare tillväxt och bidrar till en mer hållbar utveckling av din verksamhet.

Ja, service är viktigt. Precis som din produkt eller tjänst, distribution, marknadsföring, försäljning och tillverkning. Du behöver inte övertygas om att kundservice är viktigt. Du måste bara se till att prioritera det.

Kundservice – vad kan bra service göra för ditt företag?

  • Öka din försäljning
  • Bli din starkaste konkurrensfördel
  • Bygga relationer och ge dig en lojal målgrupp
  • Hjälpa till att utveckla dina produkter och tjänster
  • Hjälpa din marknadsföring och stärka ditt rykte
  • Öka konverteringen på din hemsida

 

Varför är kundtjänst viktigt för din tillväxt? 

Myten förtäljer att en missnöjd kund sprider sitt missnöje till 15 potentiella kunder – och den är inte bara osann utan också föråldrad. I dagens digitala medier och på sociala plattformar sprids bad-will och dåligt rykte om ett varumärke, både snabbare och till fler än 15 potentiella kunder.

 

Vad kostar det att skaffa nya kunder?

Att hitta nya kunder är mellan 5 till 25 gånger dyrare än att behålla din befintliga kund. Bygg starka kundrelationer och spara massor!

Tre sätt att tjäna pengar på din kundservice!

1. Dina intäkterna ökar tillsammans med riktigt bra kundservice!

Företag mäter framgång eller misslyckande baserat på pengar in och pengar ut. Lönsamhet är kung, oavsett om det händer dag ett eller dag 1001.

Den främsta anledningen till att kundservice är viktig i ett företag beror på att den korrelerar med intäkterna: 84% av de organisationer som arbetar med att förbättra kundtjänsten rapporterar en ökning av intäkterna, så hur viktigt är kundupplevelsen och kundbemötandet?

“90% av kunderna anser att kundservice är en viktig faktor som bidrar till om de väljer att göra affärer med dig och ditt företag.”

Det kan ibland vara svårt visa på sambandet mellan kundtjänst och intäkter, men genom att sätta upp mätvärden och andra KPI:er kan du i ett analysverktyg för kundservice bevisa synergieffekterna.

2. Glada kunder sprider ett bättre rykte om ditt varumärke!

Ett positivt rykte om din verksamhet leder till bättre tillväxt. Det lockar fler nya kunder, knyter befintliga närmre, attraherar nya samarbeten och anställda. Om du försöker förbättra din verksamhets rykte – börja med att ge dina kunder riktigt bra service.

Efter en positiv kundupplevelse skulle 69% av kunderna rekommendera företaget till andra.

För konsumenter idag är matade med mängder av alternativ, och med rekommendation från en vän eller bekant gör de valet, väldigt enkelt!

Bästa sättet för överlevnad är mun-mot-mun-metoden!

I alla lägen! Och även för företags överlevnad och säkrade tillväxt.

Virala sociala mediekampanjer och betalda annonser är också viktiga, men ingenting slår det äldsta tricket i boken. Bra kundservice leder till nöjda kunder – som i sin tur pratar om din produkt eller tjänst med framtida kunder.

Både kunder inom B2B och B2C handlar idag främst med hjärtat, på bevisligen bra produkter och tjänster. Läser den potentiella kunden en recension någonstans där någon hyllat ditt företag eller totalsågade det, kan det vara tungan på vågen som göra att den potentiella kunden inte väljer dig. Men allt det vet du ju redan. För 92% av konsumenterna läser omdömen innan de tar ett köpbeslut.

Statistik baserat på människans beteende när rekommendationer påverkar beslutet.

  • 95% av alla kunder läser recensioner – 86% ser dem som väsentliga och 82% kontrollerar negativa recensioner.
  • Kunder litar 12 gånger mer på recensioner än på marknadsföringskommunikation eller en säljares argument.
  • Produkter som har över 20 recensioner med betyget 4 av 5, ökar försäljningen med hela 81%.
  • Konverteringsgraden ökar som mest med betyg 4,0 – 4,7 och minskar sedan när betyg närmar sig 5,0

3. Återköpande kunder har bara med kundnöjdhet att göra.

Att hålla befintliga kunder nöjda är den tydligaste vägen till framgång. Att hålla nuvarande kunder nöjda resulterar i mer stabila intäkter och gör det lättare för dig att planera för framtiden. När du inte bara lyckas attrahera nya kunder, utan också klarar av att behålla dem sätter du en otroligt solid grund för hela din organisation.

Varför är kundtjänst viktigt för återköpande kunder?
För att 75% av köpande kunder skulle handla igen av ett företag med riktigt bra service.

“Majoriteten av konsumenterna tycker att bra kundservice är en avgörande faktor till att vara ett företag lojal. Utöver produktnöjdhet och värde, är kundnöjdhet det viktigaste.”

Det är kanske din coola, unika produkt eller tjänst som lockat in dem – men det är kundservice som behåller dem.

Glada och nöjda kundservicemedarbetare skapar glada och nöjda kunder

Ingen anställd tycker att det är kul att komma till jobbet om de inte känner sig uppskattade, jämfört med kollegor i andra team på företaget. Detsamma gäller ditt kundservice-team. När allt kommer omkring är 87% av de anställda som är nöjda med sina jobb, villiga att arbeta väldigt hårt för företagets kunder.

Därför, om du vill att dina kunder ska göra sitt bästa för dig – handla mer och berätta om ditt företag till fler, är det av yttersta vikt att de får känna sig respekterade och uppskattade. Och det är i kundservicen de respekteras, identifieras och motiveras till att vara lojala, nöjda kunder.

Vill du veta mer om vilka kundserviceverktyg som kan hjälpa dig att hålla dina kunder nöjda och återköpande?

Läs mer om ImBox tjänster!

Läs mer om hur Resväskor.se förvaltade sin hemsidas besökare med kundserviceverktygen från ImBox!