Minska churn – gör så här för att reducera kundbortfallen

 

arrow down

Varför vill du minska churn?

Churn.. Vad betyder egentligen churn? Nä, det är ingen felstavning på Tjörn..

Customer churn som det heter på engelska, betyder på svenska “kundbortfall”. Låter obehagligt eller hur? Ingen vill väl drabbas av någon form av bortfall

Kundbortfall betyder: när en etablerad kund, användare, prenumerant, medlem eller någon annan återkommande klient ur din målgrupp, slutar att handla hos dig eller säger upp relationen till ditt företag.

Churn drabbar alla företag och organisationer, oavsett hur stora de är. Och det är därför otroligt viktigt för alla att förstå varför en tidigare lojal kund väljer att lämna. Förstår du vad som står i grund för bortfallet kan du påverka företagets tillväxt mycket positivt.

När kunderna är olyckliga slutar de att göra affärer med dig. Ju fler kunder som lämnar, desto mindre växer du. Om du vill behålla dina kunder måste du förstå varför kunderna lämnar dig.

Kundbortfall har en betydande påverkan på ditt företag eftersom det sänker intäkter och vinster. Trots vetskapen om churn, har mer än 2 av 3 företag ingen strategi för att förhindra kundbortfall.

Det finns inte ett enda företag i världen som aldrig har förlorat en kund.

Och varje företag hanterar det annorlunda: vissa börjar genast jaga efter nya kunder som ersätter förlusten. Andra lägger jätteresurser på att analysera vad som gick fel och hur de kan förebygga att kunder lämnar.

Varför ska du ha en strategi för att minska kundbortfall?

För att det kostar för mycket för dig att kunderna slutar göra affärer med dig.
Vad menar vi med det? Låt oss förklara:

För det första är det den ekonomiska aspekten av churn som orsakar mest problem.

Företag förlorar 16 biljoner kronor per år på grund av churn!
Det kostar liksom 5 GÅNGER MER att förvärva nya kunder än att behålla en befintlig. Och det kostar dig dessutom 16 gånger mer att utveckla en ny kund till samma nivå som en befintlig kund.

Och för det andra: ju fler kunder ett företag behåller, desto mer intäkter blir det ju! För 65% av företags affärer kommer från befintliga kunder. Så, har du råd att inte ge kundservice i världsklass?!

Varför lämnar kunderna?

Kunderna slutar att handla av företag av olika skäl, men i det stora hela brukar anledningen falla under någon av dessa kategorier:

  1. Orättvis behandling. Högst på listan är kunder som känner sig dåligt behandlade och bemötta av företaget. De hade helt enkelt varit lojala om de haft en bättre kundupplevelse. Dålig automatiserad kundservice eller sämre självservicetjänster med en begränsad tillgång till kundsupport, gör också kunder frustrerade.

 

  1. Priset är skillnaden. Även om priset är en av de största faktorerna som påverkar churn, är kunder villiga att stanna om de behandlas bra och rättvist. När ett annat företag lovar dem bättre service till en lägre kostnad är det en enkel match för dina konkurrenter att vinna dina missnöjda kunder.

 

  1. Mänsklig service. Närhelst en kund har problem vill de prata med en riktig person. Att söka efter svar på en webbplats olika sidor eller att behöva interagera med en chatbot innebär en stor risk för att kunden inte känner att du tillgodoser deras unika behov. Vilket kan resultera i att kunden inte känner sig lyssnad på och bara serveras lösningar som inte alls hanterar deras problem.

Vad du tjänar på att investera i kundrelationer

Det kommer kosta ditt företag mellan 5-25 gånger så mycket att attrahera nya kunder snarare än att hålla en befintlig kund lojal. Bara genom att öka kundlojaliteten med 5%, kan du öka företagets lönsamhet med 75%!

Dessutom, om du sätter det i perspektiv med hur bra hit-rate företag har när det gäller nyförsäljning till nya kunder, så ligger den siffran på mellan 5-20%, medans möjligheterna att sälja på en befintlig kund är mellan 60-70%!

 

Hur kan du reducera kundbortfall?

Churn minskas med riktigt bra kundservice.
Kunderna lämnar företaget och drar till Tjörn (churn) när de är olyckliga.

När det gäller churn är vikten av kundservice tydlig: 89% av konsumenterna väljer att göra affärer med en konkurrent efter en dålig kundupplevelse.

Produkter du säljer kan ha problem och tjänster du levererar kan ha brister.
Men kan du erbjuda en sömlös kundserviceupplevelse, kommer kunderna att vara förlåtande.

Istället för att styra dina kunder i konkurrenternas riktning, fokusera på att ge riktigt bra kundservice och förhindra att kunden lämnar.

Varför kundservice är så viktigt för att minska churn:

När det kommer till hur churn kan påverka ditt bolag på längre sikt, så börjar vi beröra även marknadsföring och ditt företags rykte. För vad som händer efter ett kundbortfall är bortom din kontroll och här finns det inte mycket du kan göra för att förhindra bad-will.

Lika viktig som mun-mot-mun-metoden är för en person med syrebrist är mouth-to-mouth-ryktet för ditt företag. Nedan listas beteende hos konsumenter som haft en negativ eller positiv upplevelse av ett företag:

  • Missnöjda kunder kommer att dela med sig av sin negativa upplevelse till cirka 15 personer
  • 35% av kunderna skriver negativa kommentarer om företaget på sociala medier
  • 62% av kunderna säger att de delar med sig av sina dåliga erfarenheter till andra
  • Nöjda kunder kommer att dela med sig av sin positiva erfarenheter med cirka 11 personer
  • 53% av kunderna skriver positiva kommentarer om företag på sociala medier

 

Så, hur viktig tycker du att kundservice är för att minska churn? Lär dig mer här om hur du får nöjda kunder som stannar längre!