Case
Resväskor.se är det entreprenöriella företaget som under kort tid byggt en framgångsrik e-handel. Med urstark SEO har de drivit trafik till sajten och med hjälp av chatt haft hög närvaro mot sina besökare i webbshoppen. 2018 vann Resväskor.se titeln “Årets nykomling” i Prisjakts prisutdelning för Årets e-handel.
Återkommande frågor från kunder via telefonen och mail tog mycket tid från Resväskor.se’s kärnverksamhet. Anledningen till samarbetet mellan ImBox och Resväskor.se grundade sig i att Mattias och hans kollegor spenderade mycket tid med att svara på frågor i telefonen och på mail. Och de flesta frågorna handlade om samma sak.
Resväskor.se började titta på hur de större e-handlarna arbetade med just FAQ, chatt och formulär. Den gemensamma nämnaren för många var ImBox’s widget. Och har några av Sveriges bästa e-handlare den här lösningen, måste Resväskor.se också ha den!
“Andra chattleverantörer var aldrig på tapeten, då vi som entreprenörer och nätbutik är väldigt måna om utseendet på vår sajt och integreringen av chatten. Det ska vara snyggt, proffsigt och se pålitligt ut – annars riskerar kunden att lämna sajten.” – Mattias Strömberg VD, Resväskor.se
Samarbetet mellan Resväskor.se och ImBox beskriver Mattias som väldigt lyckosamt. Adam från ImBox, som är Resväskor.se’s kontaktperson, är alltid snabb med att återkoppla och pedagogisk i sitt sätt att hjälpa Resväskor.se få ut det absolut mesta av ImBox tjänster.
“Det är fantastiskt att uppleva en leverantör som är så generös och enkel att arbeta med som ImBox. Bara implementationen av tjänsterna var så enkel, och att komma igång med verktyget var ännu enklare. Något som också är helt fantastiskt, är att allt ingår i samarbetet och att inga kostnader tillkommer utanför.
Som mindre företag är man mer sårbar för oförutsedda kostnader som it-konsultarvode och liknande, men på ImBox finns allt inhouse och det ingår i den fasta kostnaden. ImBox Support är alltid jättesnabba och behjälpliga och företaget är otroligt generösa med sin kompetens.” – Mattias Strömberg VD, Resväskor.se
Mattias Strömberg, VD Resväskor.se
“Vi såg en tydlig effekt på minskade inkommande telefonsamtal och mail tidigt efter implementationen av ImBox FAQ. Vi kunde innan lägga runt 10 min på en fråga om ett lås på resväskan. Men med en enkel artikel i FAQ:n slipper vi dessa frågor.”
Idén om att sälja resväskor på nätet sjösattes 2017 av Mattias Strömberg som idag är delägare och VD på Resväskor.se. Mattias skulle köpa en resväska till sin flickvän och upptäckte att utbudet av en webbshop för resväskor inte var speciellt stort. Mattias arbetade då med SEO och SEM på en byrå och hade goda kunskaper inom sökvolymer.
Med sin kunskap kring SEO kunde han snabbt konstatera att det fanns en stor e-handelsmarknad för resväskor och att det var en bra e-handelsprodukt.
Verksamheten växte både snabbt och kraftigt och det fanns ett stort behov av att effektivisera kundservicen, men också för att förbättra kundupplevelsen.
Idag säljer Resväskor.se till Sverige och Finland och är i dagsläget 5 anställda.
Chatten var ett jättebra sätt för Resväskor.se’s besökare att få hjälp just när de behövde få hjälp. Med en personlig hälsningsfras, en profilbild på personen som besökaren chattar med och med snabba svarstider, gav chatten besökaren en mer verklig serviceupplevelse.
Chatten, som gick från nice-to-have, till ovärderlig, beskriver Mattias själv som ett rent säljverktyg och står får mycket konvertering på sajten.
Många kunder som ringer in rekommenderas surfa in på Resväskor.se och börja chatta med dem där istället för att få hjälp via telefonen. För i chatten kan kunden få hjälp snabbt och få rätt service. Med hjälp av funktionen “redirect visitor”, kan du skicka länkar till kunden du chattar med. Länkarna skickar dem direkt till rätt produkt. Det är alltså enklare att ge service till en kund via chatten – då du kan följa med dem runt på sidan och skicka dem rätt, utan att i telefonen försöka beskriva vart de ska!
Resväskor.se har en konverteringsfrekvens på ca. 3% av sina 2000-3000 besökare/dag på sin hemsida. För Resväskor.se har det varit väldigt värdefullt att kunna ha en dialog, live, med sina besökare på sajten. De anser att man skall möta sina kunder i de kanaler som kunderna föredrar. Chatten har för Resväskor.se varit en viktig och väldigt populär kanal. Kundchatten används som en sälj- och servicekanal och har stor påverkan på konverteringarna på sajten.
För att Resväskor.se skulle få en chatt och FAQ på sin hemsida behövde de lägga in ett javascript i headern på webbplatsen. Tio minuter senare låg chatten och FAQ:n i en widget i nedre högra hörnet på hemsidan.
“Alla leverantörer av tredjepartstjänster kräver nästan alltid att du ska betala extra för att implementera nya funktioner på din plattform. Oftast ska det in i koden och fixas och trixas, men med ImBox var det så enkelt. Oavsett e-handelsplattform är det lika smidigt”.
Upplevelsen av supporten från ImBox har varit väldigt uppskattad. Med en föredömligt kort svarstid på chatt, mail och telefon, är intrycket att ImBox alltid är tillgängliga för Resväskor.se.