Steg 5: Kundnöjdhet och kunskapsnivå 🌸

Tiden går fort när man har kul! För visst ÄR det kul att skapa förändring som leder till nöjdare och mer lojala kunder?

Steg 5 i ImBox och Wowservice.se:s magiska master guide mot ökad kundnöjdhet sätter kunskapsnivån i rampljuset och belyser vikten av att tacka för feedback.

Vi tittar närmare på hur kunskapen hos dig och dina medarbetare påverkar kundnöjdheten och hur ni kan skapa en ännu bättre kundupplevelse. Spännande, eller hur?

Lets do this! 

Kunskap ger trygghet 🤓

Kunskap är avgörande för skapa trygghet och tillit hos era kunder. När  medarbetare bemöter kunderna med rätt kunskap märks det direkt i tonläget och i ordvalen. Kunderna känner att de pratar med någon som är expert på sitt jobb och att de får den hjälp de behöver.

 

Låt tryggheten genomsyra bemötandet 🤝

Ett tips är att alltid låta trygghet och säkerhet genomsyra ert bemötande, även när ni inte har svaren direkt. Det bästa sättet att bygga denna trygghet är att se till att era medarbetare har den kunskap de behöver om produkten, processerna, rutinerna och systemen. En väl fungerande kunskapsdatabas är en ovärderlig resurs som inte bara innehåller information om ”VAD” utan också ”HUR” man kommunicerar på bästa sätt för att öka kundnöjdheten.

 

Processer, rutiner och system 🔧

Förutom produkten eller tjänsten i sig påverkar era processer, rutiner och de system ni använder kundnöjdheten och helhetsupplevelsen. Ta en närmare titt på vilka av dessa som kunderna är mest missnöjda med och fundera över hur ni kan förbättra dem. Ett smidigare och mer effektivt flöde kan öka kundnöjdheten betydligt!

 

Ge mandat att skapa ambassadörer 🌈

Ge era medarbetare rätt mandat och kommunikativa färdigheter så att de kan hantera även missnöjda kunder på ett sätt som får dem att känna sig värdefulla. Genom att tacka för feedback och visa att ni tar kundens åsikter på allvar, kan ni inte bara öka kundnöjdheten utan också skapa ambassadörer som rekommenderar er till andra. Över 50% av konsumenterna säger att de inte kommer vara kund hos ett företag som ignorerar deras feedback, så var aktivt engagerade med era kunders åsikter!

 

Nästa steg: 6 📐

I nästa steg mot ökad kundnöjdhet är det dags att börja mäta. Woohoo! Stort lycka till med det här spännande steget så ses vi igen då! 👋