ImBox Award Insights – vinnarintervju | Bilia

“Omtänksamhet genomsyrar hela vårt arbete”

Ta del av receptet bakom kundservice-succén på Bilia – en av 12 vinnare av ImBox Customer Service Awards 2023!

Möt Bilia: en av Europas största bilåterförsäljare med 16 olika bilmärken och hundratals agenter från olika länder och avdelningar. Du behöver alltså inte vara Einstein för att förstå att kundkommunikationen hos Bilia är en komplex utmaning som kräver tydliga processer och smidiga arbetsmetoder. Om de lyckas? Jo tack. Med bravur! 

För andra året i rad står de som en av vinnarna av ImBox Customer Service Awards. Självklart har vi tagit tillfället i akt att fråga Sandra​​​​ Andersson, tf. kundservicechef på Bilia, hur de använder ImBox för att nå sådana imponerande framgångar!

Sandra​​​​ Andersson är tf. kundservicechef på Bilia.

Wow – grattis till priset! 🏆 Vad är det som utmärker ert vinnande arbetssätt och höga kundnöjdhet?
Vi fokuserar alltid på kunden i första hand. För oss handlar det alltid om kundens bästa i alla lägen. 

Ni har väldigt snabb svarstid i chatten, hur lyckas ni med det?
Våra fantastiska chattare är dedikerade till chatten till 100% vilket betyder att vi är redo att svara kunderna så snart de skriver in till oss.

”Vi har tydliga mål där vi ser till att ha den bästa tillgängligheten för alla våra kunder”

Ni finns ju tillgängliga i flera kanaler för era kunder – hur resonerar ni kring vikten av tillgänglighet?
Vi finns tillgängliga via mail, chatt och telefon på vår kundservice, allt för att kunden själv ska få välja vad som är det smidigaste alternativet för dem i stunden. Vi har tydliga mål där vi ser till att ha den bästa tillgängligheten för alla våra kunder under våra öppettider 07:00-19:00.

Utanför Kundservice öppettider så har kunderna möjlighet att boka sina egna tider på Bilia.se och vi har också en FAQ där kunden kan få svar på många av sina frågor. Skulle du som kund inte hitta det du söker i FAQ:n så är vi bara ett mejl bort, där vår Kundservice är snabba på bollen under våra öppettider.

“Det bästa tipset vi har är att ta hand om en kund i taget”

Hur avväger ni effektivitet och genuinitet i bemötandet?
Det bästa tipset vi har är att ta hand om en kund i taget. Man kan aldrig stressa sig igenom en chatt eller mejl eller ett samtal med en kund. Där och då är kunden det viktigaste. Återigen, kunden är alltid det viktigaste för oss!

Vad är det viktigaste att tänka på för ett bolag som vill ge riktigt bra kundbemötande?
Omtänksamhet! Ett av våra ledord på Bilia handlar om omtänksamhet – det är det vi strävar efter och det genomsyrar hela vårt arbete på Kundservice. Omtänksamheten mot våra kunder och omtänksamheten gentemot varandra som kollegor.

Bilias 5 bästa tips för att lyckas med din kundservice:

  1. Ta hand om en kund i taget. Man kan aldrig stressa sig i genom en chatt eller mejl eller samtal. 
  2. Var dedikerade till chatten till 100% på så vis är ni redo att svara kunderna så fort de ställer en fråga. 
  3. Finns tillgängliga via alla kanaler (mejl, chatt och telefon) så att kunden själv får välja vad som är det smidigaste alternativet just då.
  4. Se till att ha en bra och tydlig FAQ som kunderna kan använda den tiden på dygnet som chatten är öppen.
  5. Sätt tydliga mål som ni hela tiden strävar efter att hålla.

 

Bilia logotype

Bransch: Fysisk butik & E-handel
Målgrupp: B2C

Webbplats: bilia.se