ImBox Award Insights – vinnarintervju | Swedemount

Vi vill alltid överträffa våra kunders förväntningar” 

Följ med på den äventyrliga framgångsresan med Swedemount – en av 12 stolta vinnare i ImBox Customer Service Awards 2023!


De är lyhörda, snabbfotade och drivs av att överträffa sina kunders förväntningar. Att Swedemount står som en av vinnarna av utmärkelsen ”ImBox Customer Service Awards 2023 – Customer Service of the Year” förvånar ingen. 🌟

Men hur använder de ImBox tjänster för att lyckas och vad är deras främsta knep för att hålla sina kunder så nöjda? Vi tog ett snack med deras kundservicechef, Jessica Ahlqvist, för att ta del av deras framgångsresa! 🚀

 

Grattis är på sin plats! 🏆 Vi är nyfikna på vad som utmärker ert vinnande arbetssätt och höga kundnöjdhet?

Vi är bra på att prioritera och agera snabbt när vi ser en tendens till att ändra på saker. Vi arbetar aktivt med statistiken vi samlar in från ImBox för att planera hur och var vi ska lägga vårt fokus samt i vilken kanaler vi ska finnas tillgängliga. Vi är väldigt måna om våra kunder, att de ska få snabba, korrekta svar och att vi inte ska krångla till det. 

Ni har väldigt snabb svarstid i chatten, hur lyckas ni med det?

Vi jobbar aktivt med chatten och när en agent har chatten som sitt ansvarsområde fokuserar vi 100% på det för att kunna ge bästa service till våra kunder. Vi har heller inte för många chattar samtidigt så att varje kund kan ha fullt fokus.

“Vi arbetar aktivt med statistiken vi samlar in från ImBox

Ni finns tillgängliga i flera kanaler för era kunder – hur resonerar ni kring vikten av tillgänglighet?

Vi ser vikten i att vara tillgängliga i alla kanaler eftersom alla kunder har olika sätt de föredrar att kontakta oss på. Olika kanaler passar olika typer av både kunder och ärenden.

“Vi tänker långsiktig effektivitet”

Vad är det viktigaste att tänka på för ett bolag eller organisation som vill ge riktigt bra personlig service och kundbemötande?

Man behöver tänka på tillgängligheten, enkelheten samt vara lyhörd för vad kunderna frågar om. Det ska vara enkelt för kunderna att hitta vad de letar efter och det ska vara lätt för dem att kontakta oss.

Hur avväger ni den svåra balansen mellan effektivitet och genuinitet i bemötandet?
Effektivitet handlar inte alltid om att ge snabba svar. Vi tänker långsiktig effektivitet; det är bättre att ta 30 extra sekunder och ge ett utförligt, genuint och tydligt svar än ett kort, snabbt svar som leder till flera frågor att svara på. Genom att ge all information från början kan ärendet avslutas snabbare, kunden får tydlig information och blir nöjd direkt.

Vilket råd skulle ni ge till de bolag som vill bli bättre på tillgänglighet och höja sin servicenivå/kundupplevelse?

Mitt bästa tips är att ha koll på statistiken för att veta när man har besökare på sin sajt och ha chatten öppen olika tider för att se när kunderna är mest benägna att chatta. Se till att alla agenter har klart och tydligt för sig vad man har för målbild och hur man hanterar olika sorters ärenden.

Swedemounts 5 bästa tips för att lyckas med din kundservice:

  1. Prioritera tillgänglighet, enkelhet och att vara lyhörd för kundernas frågor.
  2. Arbeta aktivt med statistiken i ImBox Analytics för att planera hur och var ni ska lägga ert fokus samt i vilka kanaler ni ska finnas tillgängliga och när.
  3. Se till att vara tillgängliga i alla kanaler – olika kanaler passar olika typer av både kunder och ärenden.
  4. Lägg lite extra tid på att ge tydlig information från början till kunden. På så vis kan ärendet avslutas snabbare och kunden blir nöjd direkt.
  5. Ha en tydlig målbild och se till att alla agenter är med på det tåget.

Bransch: Fysisk butik & E-handel
Målgrupp: B2C

Webbplats: swedemount.com