Steg 2: Få med dina kollegor 💪

Grunden är satt. Ni vet var ni är och vart ni ska. Då är det dags att ta steg 2 i ImBox och Serviceproffsen Wowservice master guide mot nöjda kunder och högre lönsamhet. I det här steget gäller det att få med dig dina kollegor på resan 💫.

Nöjda kunder och nöjda medarbetare går hand i hand, så det är först när dina medarbetarna är ombord som NKI (Nöjd Kund Index) kan börja klättra på riktigt. Frågan är då hur du gör detta på bästa sätt?

 

 

Presentera målet – tydligt

Först och främst, se till att alla berörda känner till och är engagerade i ert mål. Målet måste vara tydligt, mätbart och något som alla kan ställa sig bakom. Om dina medarbetare har koll på målet kommer ni kunna arbeta tillsammans för att nå det. Make sense?

Ställ några viktiga frågor

När målet är på plats, är det dags att tänka strategiskt. Här är ett gäng frågor att ställa:

  • Vad har vi att vinna på att höja NKI?
  • Vilka utmaningar och hinder står i vägen för att öka NKI med 1%?
  • Vad är våra unika styrkor som kommer hjälpa oss att nå vårt mål?

Att besvara dessa frågor tillsammans med dina medarbetare kommer att skapa en känsla av delaktighet och engagemang. Det gör att de känner sig som en viktig del av resan mot ökad kundnöjdhet – vilket är avgörande för att lyckas! 🤝

Uppföljning och feedback

Engagemang är inte en engångsgrej. Det måste matas och skötas om. Vi rekommenderar att ni följer upp och mäter resultat på daglig basis, särskilt när det kommer till sådant som direkt påverkar kundkontakten.

Genom att följa utvecklingen i realtid är det lättare att hålla motivationen på topp. Så, din uppgift till nästa vecka är att involvera dina medarbetare och skapa engagemang för att göra NKI-raketen redo för avfärd! 🚀

 

Steg 3 👋

Nästa steg i resan mot nöjdare kunder kommer handla om…🥁…vikten av kanaler! Kör vidare med steg 3.