Steg 3: Utforska kundbehov och kanaler

We. Are. Back! Snyggt jobbat med att ta er igenom de första två stegen i ImBox och wowservice.se master guide: 8 steg mot ökad kundnöjdhet.

Målet är satt och kollegorna är med på resan. Nu står du på språngbrädan för att komma upp till steg 3, som handlar om att förstå kundbehoven och vikten av kundservicekanaler.

Att erbjuda flera olika kanaler för era kunder att kontakta er på är nyckeln till att tillgodose deras behov och skapa den bästa möjliga kundupplevelsen. Så häng med! 💫

 

 

Spana in konkurrenterna 😎

Vilka är era största rivaler på marknaden? Vad gör dem och vilka kanaler använder de för sin kundservice? Ditt nästa move är nämligen att matcha deras kanaler – och lägga till en kanal som de inte har. Det är ett sätt att sticka ut från mängden och göra er ännu mer tillgängliga!

 

Mångfald av kanaler 🎉

Sträva efter att vara tillgängliga i flera kanaler för att möta olika kundbehov: Telefon, chatt, mejl, dynamiska formulär på webben och sociala medier är grundläggande. Kundens behov varierar beroende på situation och typ av ärende, så se till att ge dem valmöjligheter. Personlig service är högt uppskattad och många gånger nödvändigt för en perfekt kundupplevelse!

 

Mänsklig service 😍  

När det kommer till komplexa ärenden, vill kunderna ha mänsklig service. Låt dem prata med en riktig person när de behöver det. Snabb tillgång till en medarbetare kan ofta vara avgörande för att lösa problem – och ger nöjdare kunder på köpet.

 

Smidiga self-service alternativ 💬 

Men det är inte alltid nödvändigt med mänsklig service. Enkla och återkommande ärenden kan hanteras genom självservicealternativ, såsom en smart FAQ sajten, talsvar, autosvar eller ett Help Center.

Talsvar funkar fint för att hantera saker som att kolla saldo, informera om driftstörningar eller svara på frågor om öppettider. Alerts är också ett bra sätt att kommunicera viktig information till kunderna innan de ens behövt ställa en fråga.

 

Dynamiska formulär 🌪️ 

För att automatisera och effektivisera kundservice kan ni använda smarta, dynamiska formulär – helst både inbäddade och i widgeten. De kan ta emot information, beställningar och frågor på många olika områden, anpassa följdfrågor och skicka vidare strukturerade uppgifter automatiskt. Som magi! Och win-win för likväl medarbetare som kund!

 

Några frågor på det 🤔 

Att besvara frågor tillsammans är en höjdare! Det ger nämligen dig och dina medarbetare en tydligare väg framåt och skapar engagemang och delaktighet.
Testa att ställa er dessa frågor och kom gemensamt fram till era svar:

  • Vad vinner ni på att höja NKI (Nöjd Kund Index)?
  • Vilka hinder finns idag för att öka NKI med 1%?
  • Vad är era unika styrkor som kommer att hjälpa er att nå målet?

För att ta sig igenom steg 3 gäller det alltså att vara tillgänglig i flera kanaler, erbjuda både mänsklig service och self-service. Och ej att förglömma: dynamiska formulär på sajten. Med detta på plats har ni alla förutsättningar för att kunna ge era kunder bästa möjliga upplevelse!

 

Steg 4 👋

I nästa steg mot ökad kundnöjdhet fördjupar vi oss i språk och bemötande. Då är vi redan halvvägs till målet!

Tills dess: kör så det ryker! 💨