Personligt bemötande i flera kanaler och stjärnbetyg från kunderna – Securitas visar vägen i sin bransch

Dags att ta del av en rad inspirerande insikter från Securitas, en av 15 vinnare av ImBox Customer Service Awards 2022. Här brinner man för att öka sin tillgänglighet och vill ge riktiga människor, riktigt bra service – det ska vara enkelt att ställa frågor före och efter köpet, men även att få support som kund. Med ett personligt bemötande i flera kanaler, stjärnbetyg från kunderna i kombination med en nytänkande approach i en traditionell bransch – ja då förtjänar man sannerligen sitt pris och hyllning! 

Securitas-koncernen arbetar med att säkra det som behöver skyddas och hjälpa individer att känna sig trygga, och för detta erbjuder man säkerhetstjänster, larmövervakning, konsulttjänster och säkerhetsutredningar. SecuritasHome och SecuritasPro, båda del av Securitas Sverige, vill hjälpa sina privat- och företagskunder till effektiva kvalitativa lösningar som sparar tid, är kostnadseffektiva och utan krångel. 

Låga trösklar till kontakt och möjligheter för kunden att välja den kontaktkanal som passar denne bäst, är två ingredienser i vad som anses vara framgångsreceptet för bra service. Och för företag med en verksamhet som bygger på förtroende och trygghet, blir närvaro och tillgänglighet extra viktigt. Här är Securitas sannerligen ett företag att inspireras av! Med en bredd av kommunikationskanaler har Securitas tagit ett nytt fräscht grepp i sin bransch gällande personligt bemötande och säljfokus online, något de gör tillsammans med ImBox. Samarbetet startade våren 2021 och i uppsättningen erbjuder man kommunikationskanalerna Chatt, Formulär och koppling till Facebook Messenger. 

Med hjälp av chatten erbjuder SecuritasHome och SecuritasPro hemsidornas besökare möjlighet att få hjälp och personlig service. Under de generösa öppettiderna, oftast kl. 08.00–20.00, får kunderna hjälp i ljusets hastighet, med svarstider på i genomsnitt 5 sekunder!

Chattfunktionen är dock inte bara en oumbärlig funktion för personligt bemötande och support till befintliga kunder, den blir dessutom ett viktigt redskap för att hjälpa sina blivande kunder på köpresan. Kanske överväger besökaren olika leverantörer och vill försäkra sig om en eller annan funktion innan man slår till? Kanske undrar man över installationsalternativ? Oavsett vilket, står nykundsfrågor för 25% av innehållet i chatten – frågor som kanske aldrig hade ställts om det hade krävts ett telefonsamtal eller annan kontaktväg med längre svarstider. Genom att kunna bemöta alla funderingar på ett personligt och hjälpsamt sätt snabbt, ökar man chansen till konvertering. Och chattanvändarna uppskattar hjälpen. De mest aktiva agenterna har inbringat hela 4.8 av 5 i betyg i chatten – världsklass!

Securitas erbjuder även sina kunder möjligheten att nå dem enkelt via Facebook, något som starkt matchar användarbeteendet på plattformen. Med hjälp av att man implementerat ImBox smidiga Messenger-koppling kommer alla Facebook-meddelanden direkt in i ImBox-verktyget. Med allt samlat på ett och samma ställe, finns inte risken att missa ett ärende och agenten kan svara lika snabbt och enkelt som på en vanlig chatt! Allt som allt – smidigt, lätt och effektivt för kundservice och fler kanaler med låga trösklar som skapar en bättre upplevelse av Securitas för kunden! 

Om man inte vill chatta eller söker hjälp utanför chattens öppettider går det alltid att skicka in ett meddelande via ImBox-widgetens formulär. Genom filtrering i systemet hos agenterna hamnar rätt frågor hos rätt kompetens direkt och återkopplingen blir snabb. Här kan kunderna välja om ärendet har att göra med teknisk support, nykundsfrågor eller övriga ärenden som innefattar t.ex. fakturafrågor. Företaget nyttjar helt enkelt teknikens möjligheter för att säkerställa enkelhet och ökat kundvärde även här.

Vi rekommenderar varmt att du tar en sväng förbi SecuritasHome och SecuritasPro för att själv chatta med någon av alla glada kundservicemedarbetare och uppleva deras exemplariska personliga bemötande.