Effektiva kundserviceverktyg som konverterar & bygger lojalitet
Kundservice är en avgörande faktor för att bygga hållbara och framgångsrika verksamheter och starka varumärken. Därom tvistar faktiskt inga lärda längre.
Att erbjuda snabb, effektiv och personlig service är inte bara viktigt för att behålla sina befintliga kunder. Det kan också vara skillnaden mellan att skapa lojala kunder och förlora dem till konkurrenter. Likväl som det är skillnaden mellan att konvertera en ljummet nyfiken besökare på sajten till ett hett lead eller betalande kund.
Hur? Svaret är naturligtvis kundchatt. Och då en kundchatt som är byggd med användaren och kunden i fokus, med låga trösklar och smarta funktioner för ett effektivt bemötande som gör kundresan till en ren fröjd.
Ett av de mest effektiva sätten att stärka kundupplevelsen och förbättra kundservicen på en sajt är att implementera en kundchatt. I detta blogginlägg kommer vi att djupdyka i fördelarna med att implementera en kundchatt på en webbsida. Något som faktiskt passar alla typer av verksamheter, tjänster och produkter: e-handel, FMCG, sällanköp, B2B-företag, myndigheter och ideella organisationer. Hur vet vi det? Jo, för att kunden eller besökaren på sajten i alla dessa fall är… Ta-da: människor!
Och vi har dessutom siffror som backar upp dessa påståenden. Vi vet att kundchatten markant höjer såväl konverteringsgraden som AOV och andra viktiga parametrar! Okej – åter till fördelarna.
En kundchatt gör det möjligt för företag, organisationer, myndigheter och e-handlare att erbjuda ögonblicklig hjälp till sina besökare och kunder.
Genom att erbjuda snabba svar på frågor & funderingar, lösa problem och ge produktrekommendationer kan du helt enkelt ge en överlägset bra kundupplevelse. Det leder till ökad kundnöjdhet och lojalitet, eftersom kunderna känner sig sedda, viktiga och väl omhändertagna. Det leder dessutom till högre konverteringsgrad och ökad AOV genom merförsäljning i dialogen.
Något som dessutom går att mäta på agentnivå, ner på kronor och ören per chatt, med hjälp av våra smarta analysverktyg som t.ex. ImBox E-commerce tracker. Dags att testa, eller hur!
En av de största fördelarna med en kundchatt är att den möjliggör realtidsinteraktion med kunderna. Detta innebär att du kan svara på deras frågor direkt och ge dem omedelbar hjälp när de behöver det som mest. Genom att helt ta bort väntetider, frustration och möjlighet att övertänka ett beslut och rentav ångra sig kan du skapa en positiv upplevelse för dina kunder och öka chansen att de faktiskt genomför sina köp hos dig – inte din konkurrent.
ImBox erbjuder ett heltäckande system för att hantera och samla alla kundservicekanaler på ett smidigt och enkelt sätt. Genom att använda ImBox:s kundchatt kan du som företag, e-handlare, myndighet eller organisation strukturera, hantera och svara på kundförfrågningar på ett superenkelt och strukturerat sätt. Du kan givetvis ha flera agenter anslutna till chatten samtidigt och fördela arbetsbelastningen för att säkerställa snabbare svarstider och en mer effektiv kundservice. Läs mer om vår chatt och dess funktioner!
Genom att implementera en kundchatt kan du som företag eller e-handlare både minska dina kostnader, samtidigt som du ökar intäkterna som vi berättat om tidigare. Ett riktigt bra verktyg för kundchatt både effektiviserar och automatiserar supportprocessen. Genom att t.ex. använda fördefinierade svar och automatiserade svarsalternativ kan du snabbt hantera vanliga frågor och frigöra tid för mer komplexa ärenden eller andra värdeskapande aktiviteter. Läs mer om vår smarta funktioner och automatiseringar som förenklar och kortar ner svarstider betydligt!
ImBox:s kundchatt ger dig också möjlighet att initiera proaktiv support. Genom att följa beteenden på webbplatsen kan du identifiera potentiella problem eller hinder som är vanliga att stöta på. Det ger dig chans att förbättra din sajt för att skapa bättre flöden som ökar chanserna för en framgångsrik konvertering. ImBox chatt är placerad i en smart, dynamisk widget som följer med besökaren på sajten, alltid redo och lättillgänglig när hen behöver hjälp. Den kan triggas efter en viss tid, men kan även enkelt klickas bort när besökaren själv önskar.
Du kan också välja att chatten triggas på utvalda sidor – kanske exakt precis där många brukar stöta på problem eller frågor? Och självklart kan du anpassa hälsningsfrasen och bilden av kundservice-agenten för respektive sida. Och du – chatten är bara synlig för din besökare när din personal är online i chatten. Övrig tid visar du alternativa kontaktvägar i widgeten, som t.ex. ett smart dynamiskt formulär och en smart FAQ.
Genom att vara proaktiv visar du att du är engagerad – ja nästan en tankeläsare – och skapar en mer personlig kundupplevelse som stärker dig och varumärket.
BankID i chatten för säkrare konversationer och för att kunna hjälpa till med fler typer av ärenden? Jamen självklart har vi det också!
En kundchatt kan helt enkelt vara en game-changer för företag, organisationer och e-handlare som strävar efter att erbjuda enastående kundservice, ja kundservice i världsklass! Genom att tillhandahålla snabb interaktion i realtid och effektiv kundservicehantering kan du förbättra kundnöjdheten och lojaliteten. Samtidigt som du minskar kostnaderna kan du öka intäkterna OCH skapar förutsättningar till proaktiv support som blir en positiv spiral av effekter.
Om du väljer ImBox heltäckande plattform och ekosystem för hantering av alla kundservicekanaler kan du ta din kundservice till en helt ny nivå och skapa en upplevelse i världsklass för dina kunder.
Så tveka inte att kontakta oss och låt oss berätta mer om hur en kundchatt på din webbplats kan revolutionera din kundservice och din verksamhet. Eller ännu hellre – boka en demo idag!
Fyll i vårt busenkla formulär och luta dig tillbaka, så återkopplar vi till dig på ett litet kick!👇