Inflation, höjda räntor, logistikutmaningar och ojämna lagernivåer. Ja både konsumenter och handlare har en hel del att förhålla sig till under kommande säljhögtider: Singles’ Day, Black Week, Black Friday och julhandeln.
Men oavsett omvärldsfaktorer som ligger utanför din kontroll finns det vissa saker som faktiskt går att påverka för att lyckas. Och dessa gäller varje dag, året runt!
Vi har samlat våra vassaste tips och insikter, både från våra kunder – några av Sveriges bästa e-handlare – och experter i branschen. Allt för att hjälpa dig som e-handlare att vässa din närvaro och öka din konvertering under årets viktigaste kvartal.
Med en mer återhållsam hushållskonsumtion ökar konkurrensen om kunderna. Du behöver steppa upp ditt game och tänka dig in i kundernas situation och möta dem på deras villkor – på riktigt.
Se kunderna som mittpunkten av din omloppsbana, som gästerna som du bjudit in till en fest, där du står som värd. I det ingår att göra allt för att det ska vara så enkelt som möjligt för kunden – i varje steg, moment och interaktion. Hjälp dem att köpa!
💜 Personlig service har alltid varit en framgångsfaktor inom e-handeln. I takt med att hushållens konsumtion förväntas bli än mer dämpad, blir det givetvis ännu viktigare att ta hand om de individer som faktiskt kommer in på din sajt.
💜 Dagens konsumenter efterfrågar personlig service, hjälp och guidning av dig som e-handlare på sajten – och de vill ha mer av det!
💜 Så, sänk trösklarna till kontakt och satsa på digitala lösningar som på riktigt lyckas skapa ett personligt bemötande online och effektiviserar ert interna kundservicearbete.
Finns det smarta justeringar och anpassningar ni kan göra för att skapa en bättre upplevelse för era kunder och besökare under denna period? Javisst!
Ladda ner vår guide och sätt igång redan idag!
Filmserie | Experttips från ImBox & Omniarch 🤑
Har du 6 minuter att avvara? Bra! Det är nämligen allt som behövs för att ta del av de bästa tipsen kring hur du som e-handlare maxar säljhögtiderna under Q4. Levererat av Benjamin Avramovici Östgårdh, e-handelsguru från Omniarch, och Sabina Thilén – vårt alldeles egna kundserviceproffs här på ImBox!
En studie av PWC resulterade i en topp 3-lista över vad som skapar en riktigt bra kundupplevelse, vilken i sin tur driver konvertering och lojalitet. Så, vilka är de viktigaste ingredienserna?
80% av de tillfrågade anger:
Förvånande? Kanske inte, men vilka konkreta actions kan du ta för att säkerställa att även du levererar på alla de här tre punkterna i upplevelsen på din sajt eller i din webbshop? Läs vidare, vetja!
En självklarhet? Ja, för all del, men förvånande då att så många kunder fortfarande får en känsla av att de stör kundserviceavdelningen med sina frågor, eller måste upprepa sitt problem om och om igen när de bollas runt till olika medarbetare innan de hamnar rätt (om någonsin).
Ta hand om trafiken! Chatten konverterar och ökar AOV
– Ursäkta, kan jag få lite hjälp?
– Nä, sa säljaren och gick å gömde sig.
Det scenariot skulle antagligen aldrig hända i en fysisk butik. Men samma kund som vill handla online får oftast klara sig på egen hand. Konstigt tycker vi. Särskilt eftersom en e-handel oftast har över 1000% fler besökare än en fysisk butik!
👉 Läs hela artikeln
Minska antalet returer i din e-handel
Hur kan du som nätbutik minska antalet returer när provrummet förflyttat sig från butiken till vardagsrummet?
Hur kan du underlätta för kunden att ta rätt köpbeslut direkt?
Ta del av våra tips!
👉 Läs hela artikeln
Videochatta – personal shopping i nätbutiken med videosamtal
Gör det lättare för dina kunder att handla exakt vad de behöver – var de än befinner sig. Med Live Video Shopping kan du ge den rådgivning och information som dina kunder behöver för att ta rätt köpbeslut.
👉 Läs hela artikeln
Frågan som ALLA i kundservicebranschen ställer sig: vad är bra service när det kommer till hur snabbt man bör svara i olika kanaler? Look no further – vi har facit!
Bra att tänka på:
Bra att tänka på:
Bra att tänka på:
Leverera en sömlös upplevelse | Guide: 5 steg för omnikanalupplevelse
Vad är en bra omnikanalupplevelse och hur kan den skapa mer köpglada och lojala kunder?
👉 Läs hela artikeln
Hur du får en konverterande kunskapsdatabas på hemsidan – 8 tips från FAQ-specialisten
I en kunskapsdatabas, eller FAQ som det också kallas, samlar du all kunskap kunderna kan tänkas behöva för att själva hitta svaren på sina frågor. FAQ = hjälp till riktigt bra självhjälp!
Ta del av våra matnyttiga tips för att maxa din FAQ för att hjälpa kunden!
👉 Läs hela artikeln